Fizykoterapia

Elektroterapia

Dziedzina fizykoterapii, zajmująca się leczeniem objawowym schorzeń m.in. neurologicznych i układu ruchu za pomocą różnego rodzaju prądów leczniczych. Celem elektroterapii jest złagodzenie bólu, zmniejszenie bądź podwyższenie napięcia tkanki mięśniowej i poprawienie ukrwienia stymulowanej tkanki. Elektroterapia przyspiesza wchłanianie obrzęków i wysięków śródstawowych. Jest przygotowaniem do dalszej rehabilitacji, ponieważ pobudza mięśnie i przerywa mechanizm "błędnego koła bólu".

Prądy diadynamiczne (DD)

Są to prądy impulsowe o niskiej częstotliwości, charakteryzujące się działaniem dynamogennym, to znaczy przenikaniem w głąb tkanek.

Ten czynnik ma właściwości wzbudzania względnie zwiększania pobudliwości, a więc przywracania tkankom ich normalnego, fizjologicznego dynamizmu (siły i napięcia).

Podczas zabiegu, w krótkim czasie, kilkakrotnie zmieniamy rodzaj prądu. Działanie prądów DD, w zależności od ich rodzaju, polega na przekrwieniu, efekcie przeciwbólowym, zmniejszeniu napięcia lub stymulacji mięśni.

wskazania:

• Zespoły bólowe w przebiegu choroby zwyrodnieniowej stawów kręgosłupa
  • Nerwobóle
  • Rwa kulszowa
  • Zapalenia okołostawowe
  • Stan po urazach mięśni, ścięgien oraz stawów
  • Odmrożenia
  • Półpasiec
  • Zanik mięśni z nieczynności

Prądy Interferencyjne

Prądy interferencyjne (Nemeca) są to prądy średniej częstotliwości, skrzyżowane. Zasada działania polega na wprowadzeniu do tkanek 2 obwodów prądów zmiennych o średniej częstotliwości: 1 obwód - 4000 Hz, i 2 obwód - 4100 Hz.. Prądy interferencyjne, których częstotliwość zmienia się rytmicznie, pobudzają mięśnie do skurczu, usprawniają krążenie obwodowe oraz poprawiają metabolizm w tkankach.

Wywierają również efekt przeciwbólowy, stąd znajdują zastosowanie we wszystkich zespołach bólowych, nerwobólach, stanach po urazach narządu ruchu, zapaleniach okołostawowych i różnych zespołach naczyniowych

wskazania:

• skręcenia, zwichnięcia i złamania
  • naciągnięcia mięśni i mięśniobólach
  • zmiany zwyrodnieniowe
  • dyskopatia i rwa kulszowa
  • ZZSK
  • zapalenie okołostawowe
  • wylewy i krwiaki.

Jonoforeza

jest zabiegiem polegającym na wprowadzeniu do tkanek siłami pola elektrycznego jonów leku. Do jonoforezy stosuje się preparaty o różnym działaniu leczniczym.

Wnikanie jonów leków odbywa się poprzez ujścia gruczołów łojowych i potowych. Jony, po wniknięciu, gromadzą się na granicy skóry właściwej i tkanki podskórnej, skąd zostają wchłonięte.

wskazania:

• zależą od leku wprowadzanego do organizmu

Prądy TENS (Transcutaneous Electrical Nervous Stimulation).

Metoda wykorzystująca prądy impulsowe o niskiej częstotliwości (1-150 Hz). TENS, osłabia czucie bólu, zmniejszając ilość sygnałów wysyłanych przez nerwy bólowe do kory mózgowej.

Specjalnie ukształtowane impulsy, powodują wzmożone uwalnianie do krwiobiegu endorfin - o działaniu podobnym do morfiny.

Endorfiny, łagodzą na wiele godzin czucie bólu i stymulują regenerację chorych tkanek.

Zabieg jest stosowany w objawowym leczeniu przewlekłych i ostrych zespołów bólowych. Ma silne działanie przeciwbólowe, skuteczne w leczeniu: bólu pooperacyjnego, reumatycznego, dyskopatii, bólu głowy, migreny. Prądy TENS - poprawiając ukrwienie, stosowane są w przyspieszaniu zrostu kostnego po złamaniach w leczeniu przewlekłych owrzodzeń skóry.

Laser:

Biostymulacja laserowa jest to proces przyspieszania lub usprawniania reakcji fizjologicznych, wywołany naświetlaniem tkanek przez promień lasera. W laserze światło jest zebrane w jedną wiązkę.

Wzbudzone fotony emitują energię w sposób niezależny na poziomie atomu, przemieszczając elektrony na jego orbitach. Zjawisko to nazywa się "pompowaniem optycznym".

Promieniowanie lasera wywołuje fizjologiczne odruchy układu naczyniowego skóry, co poprawia jej ukrwienie i pobudza procesy metaboliczne oraz wywołuje reakcje w narządach wewnętrznych.

Ma wpływ na zwiększenie przepływu krwi, uaktywnia działanie szpiku kostnego, podnosi stężenie adrenaliny, histaminy i serotoniny, co jest mechanizmem działania przeciwbólowego.